deviataa

výpis stredných škol, staršie časti testu MONITOR, diskusie o stredných školách, základy psychológie a pedagogiky
 
DomovDomov  FAQFAQ  HľadaťHľadať  Zoznam užívateľovZoznam užívateľov  RegistráciaRegistrácia  PrihláseniePrihlásenie  

Share | 
 

 Chémia-Vitamín D

Goto down 
AutorSpráva
Jerry178



Počet príspevkov : 8
Age : 23
Registration date : 14.10.2008

OdoslaťPredmet: Chémia-Vitamín D   So február 28, 2009 4:41 pm

Vitamín D
Vitamín D alebo kalciferol(y) je názov skupiny v tuku rozpustných vitamínov.
Pod vitamínom D sa rozumie skupina látok, ktoré boli objavené v roku 1922 (Elmer McCollum). Sú to steroidovéhormonálny prekurzory, ktoré sú známe najmä svojou
antirachitickou účinnosťou. Keďže si ho telo vytvára samo, ide skôr o hormón ako
o vitamín. Pri dostatočnom oslnení človek, potrebuje vitamín D prijímať ešte v
potrave. Vitamín D je rozpustný v tukoch. Formy Vitamínu D [upraviť]




Zdroje vitamínu D [upraviť]


Za normálnych okolností sa vitamín D tvorí v koži pôsobením slnečného
žiarenia
z provitamínu
7-dehydrocholesterolu, derivátu
cholesterolu. Ultrafialové žiarenie štiepi B
jadro zlúčeniny za vzniku cholekalciferolu, teda vitamínu
D3
. Kto strávil aspon 2-krát týždenne 20 min.na jarnom či letnom
slnku /jasné že nie medzi 11,00-15,00h/ by teoreticky mal mať aspoň načas po
probléme. Ľudské telo vie vyrobiť 10.000 – 12.000 medzinárodných jednotiek IU
(1mcg zodpovedá 40 IU) pri 30 minútovom letnom opaľovaní. Slnečná ochrana s
faktorom (SPF) 8 a viac zablokuje UV lúče, ktoré produkujú vitamín D. Počiatočné
opaľovanie v trvaní 10 – 15 min. bez použitia opaľovacieho faktora vytvorí
dostatok vitamínu D. Potom by sa mal ihneď použiť ochranný faktor 15 a viac, aby
bola pokožka chránená. Takéto opaľovanie, ktoré zahŕňa tvár, ruky, dlane alebo
chrbát najmenej dva krát do týždňa zabezpečí dostatok vitamínu D. Zásoba
vitamínu D stačí na 2 – 4 mesiace. Existujú však faktory, ktoré limitujú
využitie UV B na tvorbu tohto slnečného vitamínu v koži, t.j. ročné obdobie,
lokalita, časť dňa, smog a vek. Napríklad ľudia žijúci na severnej alebo južnej
pologuli (od 40° zemepisnej šírky na sever a na juh) nie sú vystavení
dostatočnému množstvu UV B počas zimných mesiacov potrebných na tvorbu vitamínu
D. S pribúdajúcim vekom sa znižuje schopnosť organizmu syntetizovať vitamín D
expozíciou slnečným žiarením. Zaujímavé však je, že ak sme opálení alebo ľudia s
tmavšou pokožkou budú príjimať oveľa menej déčka, pretože ich pigment pôsobí ako
filter a prepustí menej slnečných lúčov. Problém nastáva v období od novembra do
februára. Dávka slnečných lúčov v zime nie je dostatočná na to, aby sa v pokožke
vyprodukovalo dostatok vitamínu D.
V zime sa dostáva do tela zväčša iba potravou živočíšneho pôvodu (napr. olej
z rybej pečene [treska, platýz], sleď, sardinka, losos). Menšie množstvo je v
mäse, vaječnom žĺtku, mlieku, mliečnych výrobkoch. Vegáni majú k dispozícii iba
hríby sušené na slnku, kvasnice, kakao, kokos, ďatle. alebo rastlinne tuky a
oleje či cereálie "umelo" obohatené /fortifikované/ o vitamín D. Rajčiny
obsahujú déčko len v lístkoch rastliny. Zelenina je na tom dosť zle. Pri varení
sa našťastie vitamín neznehodnocuje.
U rastlín je prekurzorom ergosterol
a rastlinný vitamín je potom ergokalciferol, alebo vitamínu
D2


Účinky vitamínu D v organizme [upraviť]


Vitamín D sa zúčastňuje regulácie metabolizmu vápniku a fosforu. V čreve a
obličkách sa aktiváciou receptorov vitamínu D /VDR/ zvýšuje absorpcia týchto
minerálov. Týmto účinkom prispieva spoločne s parathormónom, kalcitonínon a
nadobličkovými hormónmi k udržaniu minerálnej rovnováhy medzi vápnikom a
fosforom v telesných tekutinách a tkanivách (účinok hormonálneho charakteru).
Okrem známych účinkov na hustotu kostí a zdravie chrupu aj ďalšie
pozitívne účinky. Má potenciál regulovať - priamo či nepriamo - viac ako 200
rôznych génov zodpovedných za mnohé biologické procesy ľudského organizmu.
Posilňuje imunitný systém (tzv.cytotoxicita makrofágov a aktivita buniek
imunitného systému– zabijakov). Hypoteticky je dokonca schopný modifikovať
proliferáciu a diferenciáciu buniek, angiogenézu. Týmto spôsobom zabraňuje aspoň
čiastočne a za určitých okolností deleniu rakovinných buniek, predovšetkým v
prípade prostaty, hrubého čreva, rakoviny kože a prsníka a vyvoláva niekedy aj
smrť rakovinných buniek. Pôsobí teda antikarcinogénne. Je účinný pri
liečbe niektorých ochorení kože /psoriáza/, stimuluje rast a rozvoj
buniek pokožky (zabraňuje deleniu keratinocytov). Dopĺňanie vitaminu D počas
tehotenstva zabezpečuje správny vývoj kostry plodu a predchádza nízkej
pôrodnej váhe. V období dojčenia zvyšuje tvorbu mlieka. Adekvátny príjem
vitamínu D v detstve a puberte sa tiež podieľa na správnom vývoji
organizmu. Vitamín D má aj dokazateľné pozitívne účinky centrálny nervový
systém. Deficit spôsobuje únavu, depresívne ladenie. Uvažuje sa o význame jeho
nedostatku v etiológii roztrúsenej sklerózy a neutralizácii toxických účinkov
olova a ďalších ťažkých kovoch. Posledné štúdie naznačujú, že vitamín D môže
zlepšiť glukózovú toleranciu nielen diabetikov a znížiť riziko cukrovky
1.typu.

Odporúčaná denná dávka [upraviť]


Komplexné pozitívne účinky vitamínu D na organizmu na imunitu, procesy
bunkového delenia, kosti, svaly, mozog a psychiku, krvný obeh, ochorenia ako
cukrovka 1.typu, roztrúsená skleróza, porážka, sa môžu podľa najnovších štúdii
uplatniť až pri vyšších dávkach metabolitov déčka, ktoré sú dopĺňané do tela.
Výrobcovia by mali informáciu o obsahu vitamínov uvádzať na obaloch alebo
etiketách výrobkov. Najnižšia koncentrácia 25-hydroxy-vitamínu D3 v krvi je pre
väčšinu ľudí 30-32 ng/ml /74-80 nmol/l/ . Denný príjem má celoročne
zodpovedať odporúčanej dávke /POZOR! norma sa zvýšuje hlavne v zime/, tj. 25
µg alebo 1000 IU
. Dávka by nemala za deň prekročiť 50 mcg. Zhruba 5
mikrogramov /200 IU/, ktorá sa dá získať v 200 g ryby, 3 vajciach či 100 g
avokáda je v zime pre dospelého človeka nedostačujúca.
Návrat hore Goto down
Zobrazit informácie o autorovi
 
Chémia-Vitamín D
Návrat hore 
Strana 1 z 1

Povolenie tohoto fóra:Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre.
deviataa :: Referáty, projekty a pod. :: Referaty-
Prejdi na: