Formy sociálneho učenia 1. Učenie podmieňovaním je učenie formou sociálnej odmeny a trestu, učenie, ktorého základom je vytváranie podmienených reflexov. Sociálne odmeny aj tresty majú najmä symbolickú povahu (pochvala, úsmev, obdiv, pokarhanie. 2. Adaptácia (prispôsobenie sa) znamená podriadenie sa zásadám a normám skupiny, v ktorej existujeme. Rozlišujeme dve podoby adaptácie: autentická (jednotlivec prijíma normy za svoje vlastné a riadi sa nimi aj keď už nie je členom skupiny), a účelová (je dočasná adaptácie, len navonok, jednotlivec sa riadi danými normami len v čase svojho členstva v skupine). 3. Imitácia (napodobňovanie) znamená opakovanie činnosti druhého človeka, t.j. vzoru. Je typickou formou sociálneho učenia u dieťaťa (napodobňuje správanie rodičov). Imitácia značí, že dieťa napodobňuje správanie osôb, ktoré ľúbi, sú preň autoritou, dieťa nerobí výber pozitívneho alebo negatívneho správania. 4. Identifikácia (stotožnenie sa) - stotožňuje sa so svojim vzorom najmä v puberte, je to nekritické preberanie cítenia, myslenia, konania vzoru – modelu..
Sociálna percepcia (vnímanie) Sociálna percepcia je proces, v ktorom si každý z jeho účastníkov vytvára obraz toho druhého. Je to vnímanie, poznávanie a tiež posudzovanie iných osôb aj seba samého. Sociálnu percepciu charakterizuje: - proces, ktorý prebieha bleskovou rýchlosťou - obraz o druhom človeku je veľmi trvácny - obraz o druhom ovplyvňuje naše správanie sa k dotyčnému prostredníctvom iného. Napr. – ak si učiteľ vytvorí prvotný obraz o žiakovi negatívny produkuje správanie zodpovedajúce tomuto obrazu. t.z. viac kritiky ako chvály a často núti dieťa k reakcii zodpovedajúcej obrazu. Tento jav sa nazýva Pygmaliov efekt – efekt sebapotvrdzujúcej predpovede, ak si jednotlivec na základe toho vytvorí negatívny obraz o sebe).